B&B’s of andere kleine verhuuraccommodaties hebben het vaak lastig om op te vallen bij potentiële gasten. Airbnb-eigendommen, grotere hotels en andere B&B’s overspoelen het digitale speelveld. Daarenboven heb je mogelijks ook niet de tijd, middelen, kennis en teamleden om een ambitieuze marketingstrategie uit te voeren, zoals de grote ketens.
Wij helpen je op weg met deze 5 tips om een simpele online strategie te ontwikkelen en je accommodatie een marketing boost te geven.
1. Doelgroep
Een goede marketingstrategie voor je accommodatie begint met één kernvraag: wie is je doelgroep? Het grote voordeel van het hebben van een B&B is dat je nauw contact hebt met je gasten. Daardoor is het over het algemeen relatief eenvoudig om de overeenkomsten tussen gasten te vinden. Hoe zou je je gasten omschrijven? Wat brengt hen naar jouw B&B? Naar wat voor soort ervaring zijn ze op zoek als ze blijven? Trekken bepaalde lokale evenementen, attracties of activiteiten hen aan? Komen ze met kinderen of als koppel?
Zodra je weet wie je gasten zijn, kun je je doelgroep definiëren. Het is handig om het motief te weten waarom gasten jouw accommodatie kiezen in plaats van alle andere beschikbare opties. Hoe onderscheid je je van de lokale Airbnb’s, grotere hotels en andere kleine accommodaties?
Stel drie dingen vast die jouw B&B onderscheid ten opzichte van de concurrent, en ten minste twee doelgroepen die je wil bedienen. Deze vormen de kern van je marketingstrategie.
- Wat jou onderscheidt van de concurrentie, bepaalt de berichtgeving en onderwerpen die je benadrukt in je website en social media.
- De doelgroepen die je bedient, bepalen waar en hoe je adverteert, evenals de kortingen en extra voorzieningen die je kunt aanbieden.
2. Werk samen met lokale reissites & blogs
Het zoekproces van gasten die bij een B&B willen reserveren ziet er toch altijd wat anders uit dan bij het boeken van een groot hotel. Potentiële gasten zijn vaak op zoek naar verblijven die meer verbonden zijn met de gemeenschap of eigenaren, die toegang bieden tot bepaalde activiteiten of een bepaalde sfeer hebben. Om die reden zie je vaak dat klanten zich wenden tot lokale reiswebsites of persoonlijke blogs voor advies over de B&B’s die aan hun behoeften voldoen in plaats van een reus zoals Booking. Door relaties met deze sites op te bouwen, kun je ervoor zorgen dat je B&B op alle relevante lijsten, blogoverzichten en kaarten staat die deze organisaties/ forums aanbieden.
Om het voor websites en lokale organisaties supergemakkelijk te maken om je B&B bekend te maken, kun je een mini-actiepakket samenstellen om te versturen. Dit pakket moet een korte beschrijving van je B&B bevatten, relevante informatie over de grootte, het aantal kamers en de indeling, goede kwaliteit foto’s en contactgegevens. Zorg ervoor dat je 3-5 afbeeldingen van hoge kwaliteit opneemt die je B&B en de waarde ervan voor gasten laat zien. Je kunt ook een korte lijst met opsommingstekens opnemen van belangrijke eigenschappen van je B&B of gebied waar je bekend om staat, zoals je geweldige ontbijt, historisch gebouw, kilometerslange wandelpaden, recente updates van kamers of locatie in het centrum.
3. Verdiep je in SEO
Ik kan niet genoeg benadrukken hoe belangrijk deze stap is. Sterker nog, zoekmachineoptimalisatie, of SEO, is belangrijker dan ooit voor je bed & breakfast. Een goed geoptimaliseerde website is voor zoekmachines makkelijk te lezen, en dus makkelijk te vinden. Simpel gezegd: je potentieel is aanzienlijk beperkt zonder de juiste SEO.
Voor B&B’s is lokale SEO van het grootste belang. Het idee is om op locatie gebaseerde trefwoorden en trefwoordzinnen te gebruiken om mensen die op zoek zijn naar een verblijf bij jou in de buurt te bereiken. Zit je met je accommodatie aan het Gardameer, dan gebruik je dit in je zoekresultaten aangezien potentiële gasten heel specifiek zoeken naar een B&B in de buurt van het Gardameer.
Een goede manier om hiermee te beginnen is een eenvoudige zoekoefening. Stel je voor dat je een potentiële gast bent die op zoek is naar een woning/B&B zoals die van jou. Ga dan naar Google. Waar ga je naar zoeken? Wat komt er naar boven als je op die zin zoekt? Zie je je concurrenten? Zijn er veel Airbnb-vermeldingen of grotere hotels?
Probeer dit een paar keer met verschillende combinaties van woorden en woordgroepen die verband houden met je locatie, voorzieningen, kenmerken van accommodatie, lokale evenementen of andere factoren die jouw gasten doorgaans interesseren. Maak aantekeningen terwijl je bezig bent, zodat je weet wat er opkomt en hoe je je B&B op de markt wilt brengen. Deze aantekeningen kan je gebruiken om zoekwoorden te creëren voor de SEO van je website.
4. Investeer in afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit
Online visuals bepalen een groot deel van het onderzoeksproces voor reizen en gastvrijheid, daarenboven gebruiken potentiële gasten meer dan ooit hun telefoon om inspirerende reisfoto’s te scannen en de reis van hun dromen samen te stellen. Je B&B kan enkel in dat proces worden opgenomen als je sterke foto- en videomarketing hebt. Het is dus zeker de investering waard om professionele foto’s te maken van jouw kamers, gemeenschappelijke ruimtes en voorzieningen voor gebruik op je website en sociale media. Je kunt ook luchtopnames maken met behulp van drones om je locatie van je B&B en ligging nog beter in de verf te zetten.
Naast je eigen professionele foto’s zijn foto’s van gasten steeds belangrijker. Volgens onderzoek zal 84% zeer waarschijnlijk een reis plannen op basis van de vakantiefoto’s van anderen of sociale media-updates. Deze afbeeldingen zijn voor velen inspirerend en laten delen van je accommodatie zien op een manier waar je zelf misschien niet aan had gedacht. Overweeg een feed op je website toe te voegen voor afbeeldingen waarin je B&B wordt getagt. Geef commentaar en neem contact op met gebruikers wanneer ze afbeeldingen online delen. Dit is een geweldige manier om loyaliteit te vergroten en een gemeenschapsgevoel te creëren.
5. Vereenvoudig je website en het boekingsproces
Naast boeiende visuals heeft je website een duidelijke navigatie nodig met een eenvoudig boekingsproces. Houd er rekening mee dat je mogelijk concurreert met grote hotels en Airbnb, die beide naadloze en intuïtieve gebruikerservaringen hebben.
Nogmaals, doe alsof je een potentiële gast bent terwijl je door je website reist. Kun je de informatie vinden die je nodig hebt? Hoe zit het met de antwoorden op al je vragen? Welke obstakels of uitdagingen kom je tegen als je het boekingsproces doorloopt? Kun je dit alles ook op je mobiele telefoon doen?
Enkele ideeën om uw website-ervaring te vereenvoudigen zijn:
- Geen grote blokken tekst. Vat inhoud samen in korte lijsten met opsommingstekens en voeg waar mogelijk foto’s en video’s toe om het verhaal te vertellen.
- Vereenvoudig je navigatie tot alleen de meest gebruikte elementen. Minder belangrijke onderdelen kunnen naar uw voettekst worden verplaatst.
- Creëer aparte bestemmingspagina’s voor elk belangrijk idee of voorziening. Als je een spa, restaurant, evenementenruimte hebt of unieke ervaringen aanbiedt, moeten deze allemaal een eigen pagina krijgen. Dit helpt bij SEO en maakt navigatie gemakkelijker voor bezoekers.
- Zorg ervoor dat je website “responsive” is, dat wil zeggen dat deze zich aanpast aan de browser en schermgrootte van de bezoeker.